Fenntarthatóság

Fast fashion (versus vintage section) 

A ruhavásárlás sokáig alkalmi esemény volt – valami olyasmi, ami évente néhányszor megtörtént, amikor az évszakok változtak, vagy amikor kinőttük azt, amink volt. De körülbelül 20 évvel ezelőtt valami megváltozott. Olcsóbbak lettek a ruhák, felgyorsultak a trendciklusok, a vásárlás hobbivá vált. Beléptünk a fast fashion (gyors divat) és a globális üzletláncok korába. A gyors divatot úgy definiálhatjuk, mint olcsó, divatos ruházatot, amely a kifutó és a hírességek világából származó ötleteket mintázza, és rohamtempóban ruhadarabokat készít a plázák és sétálóutcák üzleteibe, hogy megfeleljen a fogyasztói igényeknek. Az alapötlet az volt, hogy a lehető leggyorsabban a polcra helyezzék a legújabb stílustrendeket a piacon, hogy a vásárlók még népszerűségük csúcsán felkaphassák, majd néhány hordás után – és mivel ezek általában nem túl jó minőségű termékek – eldobhassák őket.  (forrás: dresspack.hu)

Sajnos ehhez kapcsolódik rengeteg probléma is: az olcsó munkaerővel, gyakran gyerekekkel dolgoztató gyárak emberi jogsértésén túl a környezetünket elöntő óriási mennyiségű szemét egyre nagyobb gondot jelent. 

Azért, hogy ez ellen tegyünk, a Narancsliget Adományközpont várja a megunt vagy méretében nem megfelelő ruhákat, cipőket. Ezek mind valaki másnak különleges kincset jelentenek, amiért adományt adnak a Narancsliget által támogatott Jaffe Zsidó Családsegítő számára. Az ide behozott ruházati darabokat, tárgyakat tovább is szoktuk adományozni: a Családsegítő által támogatott családoknak vagy mélyszegénységben élő vidéki közösségeknek. Télen a Szabadfogas akció keretében pedig az utcára akasztunk ki ingyen elvihető, meleg kabátokat bárkinek, aki fázik. 

A Narancsliget maga a fenntarthatóság. De minden jöhet-e a Narancsligetbe?

Felmerülhet a kérdés, hogy meddig értékes a használt tárgy/ruházat, és honnantól kezdve lesz haszontalan szemét? A legjobban úgy tudsz tárgyakat adományozni, ha előzetesen megkérdezed tőlünk, tudjuk-e használni valamire. Minket minden érdekel, ami tiszta, ami még bármire is használható, illetve esztétikailag tud örömet okozni. Küldetésünk, hogy mindent hasznossá tegyünk – és hogy a legjobbat hozzuk ki mindig a lehetőségekből. 

Az emberi kapcsolatok fenntarthatósága

A Narancsliget Adományközpontban fontos, hogy aki eljön hozzánk, jól érezze magát. A hozzánk betérő adományozók pedig kapnak egy „tárlatvezetést” a több mint 200 m2 alapterületű helyiségünkben, és bemutatjuk neki a működésünket, és hogy mennyiféle módon támogatjuk a rászorulókat.